Dopravní výchova v kostce

Dopravní výchova v kostce
Dopravní výchova v kostce

Před spuštěním tohoto projektového dne je nutné vyžádat si speciální obrázkové QR kódy na e-mailu: info@glitr.cz.

Projektové dny byly sestaveny na základě požadavků MŠ. Veškerá cvičení a úlohy jsou připraveny tak, aby je zvládli nečtenáři, průvodní texty jsou nahrazeny audiem. Výukový program je určen pro preprimární vzdělávání, k budování školní připravenosti, hodí se jako aktivita do prvních tříd základní školy. Program lze využít také jako vzdělávací aktivitu do družin.

Úlohy jsou koncipované pro práci samostatnou i ve skupině za podpory paní učitelky včetně dodatečné diskuze. Kvízy jsou doplněny různorodými aktivitami, aby děti neztrácely pozornost. Více je uvedeno v popisu jednotlivých témat.

Téma: DOPRAVNÍ VÝCHOVA

Tematický celek Dopravní výchova je věnován, jak už název sám uvádí, základům dopravní výchovy. Zpracováno je pojetí semaforu a významu barev, dále se pracuje se základními pravidly bezpečnosti a s posuzováním elementárních pravidel, popisováno je několik situací. Žáci se budou zabývat také opakováním směrů. Další část se zabývá značkami, které upozorňují na různé situace. Poslední část se věnuje dopravním prostředkům, na závěr jsou žáci interaktivně seznámeni s důležitými telefonními čísly. Hra obsahuje QR kódy! Do hry je zařazena aktivita trénující reakce na barvy semaforu. Je vhodné, aby si barvy pedagog připravil dopředu. V závorkách jsou uvedeny předpokládané časové dotace včetně diskuzí. Přibližný rozsah vzdělávací hry se pohybuje v rozmezí 45 až 60 minut.

Před zahájením aktivity je třeba stáhnout, vytisknout, rozstříhat a rozmístit QR kódy! QR kódy lze schovat ve třídě, po škole či venku. Žáci je postupně hledají a skenují.

Části programu:  

Úvod: První část obsahuje uvedení do dobrodružství. (cca 2 min.)

Semafor: barvy a význam: Aktivita trénuje pojmenování a určování barev, věnuje se barevným signálům na semaforu, v poslední části žáci hledají QR kódy. (cca 7 min.)

Světelné signály: Krátká aktivita vyžaduje učitelskou přípravu barev semaforu. Žáci reagují na světelné signály. (10–20 min.)

Bezpečnost: situace: Žáci poslouchají situace a hodnotí jejich správnost. Vyžaduje se aktivní účast a komentář pedagoga, který v případě vyhodnocení situace jako nesprávné pomůže dětem opravit tvrzení na správné. (cca 5 min.)

Směry: Tento krok prověřuje znalost směrů prostřednictvím šipek. (cca 5 min.)

Značky: Žák se setkává se značkami upozorňujícími na jisté situace, učí se je rozeznávat. (cca 5 min.)

Dopravní prostředky: Žáci jmenují a poznávají dopravní prostředky prostřednictvím kvízových úloh. (cca 8 min.)

Důležitá telefonní čísla: Závěrečný krok učí žáky, jak si zapamatovat telefonní čísla prostřednictvím obrázků. (cca 4 min.)

Varianty hry